Przemyślenia architekta IT

Menu
  • Strona główna
  • O mnie
  • Co czytam
  • Czego się uczę
Menu

5 poziomów złożoności problemu. Jak model Cynefin pomaga nam reagować w odpowiedni sposób

Posted on 7 lipca 201916 sierpnia 2019 by Tomasz Sokół

Pracując przy projektach IT spotykamy się z wieloma problemami. Jedne nas totalnie zaskakują, powodując duży stres. Na inne jesteśmy przygotowani i reagujemy automatycznie. Jak się okazuje istnieją wytyczne, które możemy zastosować w przypadku projektów oraz incydentów, jakie mogą nam się przytrafić. W 1999 roku Dave Snowden przygotował model pomagający w dobieraniu odpowiedniego modelu zachowań, w zależności od klasyfikacji typu problemu/projektu.

Model Cynefin, bo o nim mowa, wprowadza podział na 4 główne obszary, które reprezentują różną skalę złożoności problemu, z którym przychodzi nam się zmierzyć. Istnieją cztery poziomy posiadające zdefiniowany schemat zachowań, który należy zastosować, aby jak najsprawniej dojść do rozwiązania. Nieporządek (ang. Disorder) to miejsce, w którym zdecydowanie nie chcemy się znaleźć. Tam nie ma gotowych do działania wytycznych. Gdy nie wiemy, jaki model zachowań wybrać, sprawy mogą potoczyć się w sposób niekontrolowany.

Projekty/problemy, zgodnie z modelem Cynefin dzielimy na:

1. Proste (ang. Smple)

W tym modelu zależność przyczyna-skutek jest bardzo dobrze widoczna. Do rozwiązania problemu można zastosować najlepsze, znane praktyki. Polecany model zachowania:

odczuj – klasyfikuj – reaguj

Wydawać by się mogło, że w przypadku projektów IT model ten nie będzie miał zastosowania. W końcu nie zmagamy się z trywialnymi problemami. Nie do końca się z tym zgodzę. W swoich zespołach warto przygotować procedury na powtarzalne czynności. Jasne wytyczne pozwalają zaoszczędzać czas. Opisane procedurami mogą być np. proste prace administracyjne na serwerach, nadawanie uprawnień nowym użytkownikom lub na przykład opis dla nowych członków zespołu jak zacząć wdrażać się w projekt.

2. Skomplikowane (ang. complicated)

W przypadku zagadnień, gdzie cały czas istnieją ścisłe powiązania skutek-przyczyna, lecz nie są one od razu widoczne, mamy do czynienia z modelem skomplikowanym. W przypadku takich problemów istnieje więcej niż jedna droga do osiągnięcia celu. Polecany sposób zachowania:

odczuj-analizuj-reaguj

Ta grupa zdaje się być najbliższa codziennej pracy zespołów IT pracujących w modelu Waterfall, nad projektami, których wymagania są z góry określone. Są to problemy statyczne, gdzie wymagania nie zmieniają się w czasie. Potrzebna jest duża wiedza ekspercka. Wymagane jest wykonanie skomplikowanej analizy, żeby potem przejść do implementacji rozwiązania.

3. Złożone (ang. complex)

Jest to model, gdzie zależności przyczyna-skutek zmieniają się w czasie. Wymaga on od zespołu dużej elastyczności i umiejętności adaptacji. Schemat zachowań przy tym modelu jest empiryczny:

sonduj-odczuj-reaguj

Praca w tym modelu polega na eksperymentowaniu i weryfikowaniu czy otrzymane efekty są zadowalające. Proces jest poddawany ciągłej retrospekcji i adaptacji opartej o nowo zdobytą wiedzę. To właśnie w tej grupie problemów operuje framework Scrum.

4. Chaotyczne (ang. chaotic )

Czy znana jest Ci sytuacja, kiedy budzi Cię w środku nocy telefon? Okazuje się, że z nieznanych nikomu przyczyn system produkcyjny zachowuje się niestabilnie. Wiesz, że rano prezes będzie już poinformowany o zaistniałej sytuacji. To jak wysokie będą straty finansowe, zależy tylko od Ciebie i Twojego zespołu. To jest właśnie model chaotyczny. Wiele decyzji do podjęcia, przy jednoczesnym braku czasu na analizę. Bazujesz na swoim doświadczeniu i od razu przechodzisz do działania. Chwila obserwacji wyników i decyzja o podjęciu kolejnej akcji. I tak aż do opanowania sytuacji. Proponowany model działania:

działaj-odczuj-reaguj


Jeśli podobają Ci się treści na moim blogu zostaw swój email. Będę Cię informował o nowych artykułach. Zero spamu same konkrety.

* pola wymagane

Chcesz dostawać powiadomienia o nowych artykułach? Zostaw swój email.

Ostatnie wpisy

  • Wzorzec Post/Redirect/Get plus twierdzenie CAP jako recepta na problem
  • 7 kroków do przejęcia systemu od innego dostawcy
  • Młody programisto! 7 porad od starszego kolegi
  • Jak dorosłem do tego, żeby nie używać ORM’a
  • Drivery architektoniczne. Czym są i co może się wydarzyć, gdy odkryjemy je zbyt późno. Historia prawdziwa.

Kategorie

  • Architektura
  • Procesy
  • Zespół
Polityka prywatności
©2022 Przemyślenia architekta IT | WordPress Theme by SuperbThemes
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.Tak. Zgadzam się Reject Dowiedz się
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.

Necessary Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.